boek - voorkant

cover tm voor leerkrachten klein

Werkdruk PO onverminderd hoog (2)

 

Schooldirecties hebben veel werk gemaakt van de voorlichting over inhoud en de gevolgen van de nieuwe CAO; bijna 85% van de leerkrachten zegt duidelijk voorgelicht te zijn door directie of vakbond, al vinden ze de vertaling naar de praktijk wel haperen. Zoals een leerkracht aangeeft: “Het zou mooi zijn als de ontwikkelaars van de CAO eens kwamen uitleggen en ervaren hoe een 40-urige werkweek eruit ziet.” Ook schooldirecties hadden moeite met het uitwerken van de CAO in nieuwe afspraken. “Werkdruk is niet te regelen in verschuiven van uren”, stelt een van de directieleden. “Werkdruk is met elkaar in gesprek blijven over wat er toe doet, prioriteiten stellen en weten waar je naar toe werkt.”

 

Over de nieuwe cao

In het primair onderwijs is op 1 augustus 2015 een nieuwe CAO ingegaan, waarbij werkdruk één van de speerpunten is. Doel van de CAO is – onder meer – om te zorgen dat de werkdruk vermindert. Dat is nodig, want de werkdruk in het primair onderwijs is torenhoog. Dit leidt tot veel uitstroom en een zeer hoog aantal burnouts. Scholen hadden bij de invoering van de nieuwe cao de keuze tussen het basismodel en het overlegmodel. In beide gevallen werd de 40-urige werkweek ingevoerd (in plaats van 42,5) en ter compensatie daarvan 15 vakantiedagen ingeleverd, maar in het tweede model was er meer ruimte voor overleg over de invulling van die 15 dagen. De meerderheid van de scholen (72,2%) koos voor het overlegmodel; 20,8% voor het basismodel. 7% van de leerkrachten weet niet welk model is gekozen.

 

Over het onderzoek

Is die werkdrukverlaging ook daadwerkelijk tot stand gekomen in de afgelopen maanden, of schiet het concept zijn doel voorbij? Hoewel we nog maar drie maanden onderweg zijn, vonden Karen Visser en Marleen Holtkamp, beiden werkdrukspecialist, het goed om een eerste peiling te houden. Aan het online onderzoek deden 72 leerkrachten en 7 directieleden mee.

 

Werkdruk PO 2